0 Количка
Вашата кошница е празна. Моля изберете продукти от каталога.
Към каталога

Профилактика на плоскостъпието при децата

Според ортопедите, 90% от децата се раждат с абсолютно здрави крачета, но докато се стигне до момента, в който тези деца да отидат на училище, почти една трета от тях вече имат различни нарушения в опорно-двигателния апарат. Причината за това е неправилно купуваните през годините обувки.

Системата на измерване, разработена от лекарите ортопеди, предполага отпускането на физиологичен аванс в обувката за здравословното развитие на детските крачета, от които се нуждаят пръстите на краката при всяка крачка, за да могат безпрепятствено да се изпъват. Освен това, е необходимо достатъчно място в обувката за самия растеж на детското стъпало.

Вижте статията за избор на детски обувки

Това, което постигнете през първите години от развитието на детето, ще бъде използвано в бъдеще. За всички нас ходенето, бягането, скачането са нещо естествено, но тези физически дейности са такива само тогава, когато нашите крака са здрави и функционират правилно. Има различни начини да осигурите правилното развитие на детските крачета: на първо място, разбира се, са подходящите обувки, но не по-малко важни са здравословното хранене, честите масажи на стъпалото, ходенето бос по трева или морския пясък и комплекс от упражнения.

Често децата, едвам навършили крехките шест месеца, започват да се опитват да се изправят на крачета. При това, за да поддържа баланс, детето се опира на вътрешния ръб на стъпалото. Това положение може да доведе до развитието на плоско стъпало в бъдеще. За да се избегне този проблем, ние предлагаме на грижовните и любящи родители прост набор от ежедневни упражнения и масажи за подобряване на здравето на детските крачета в различна възраст.

 

Още от около 2-3 месечна възраст на бебето, в положение в което то лежи по гръб, можете да започнете да изпълнявате упражнения. Можете да ги правите в продължение на пет минути по 2, а за повече ефективност по 3 пъти на ден:

1. С леки масажни движения минете по вътрешната повърхност на долната част на крака и стъпалото, поглаждайте и леко разтрийте.

2. С лявата си ръка придържайте петата и външните части на стъпалцето, докато с дясната внимателно леко огънете и изправете глезена.

3. Поиграйте със стъпалата на детето на „влакче”. За да направите това, е необходимо да сгънете краката на детето в тазобедрените и глезенни стави. Важно условие е стъпалата да се допират плътно едно до друго.

4. Придържайте пищяла в лакъта на лявата си ръка и направете въртеливи движения на стъпалото на детето, първо в посока на часовниковата стрелка, а след това в другата посока.

В седмия месец, помогнете на детето си да ходи с подкрепа:

1. В дълга кутия или друг контейнер, изсипете морски пясък или просо и придържайте детето за мишниците, имитирайки стъпване. Можете да използвате специални масажни изтривалки.

2. Налейте вода във ваната с комфортна температура (34-36 С) до ниво, което да покрива глезените на бебето. На дъното сложете гумена подложка с пъпки или друга леко грапава повърхност. Придържайте бебето да походи във водата.

На 10 месеца възползвайте се от такива упражнения:

1. Дръжте играчките на бебето на високо, но да ги вижда, така че опитвайки се да ги достигне да се изправи на крака. Хубаво е, поне в началото, да му осигурите нещо за което да се придържа докато се изправя.

2. Сложете детето да седне като сгънете крачетата му на кръст (по турски). През няколко минути разменяйте местата на крачетата.

3. Дръжте бебето за ръчички и му помогнете да стои на крачета, с фокус върху външните ръбове на стъпалата.

 

За по-големи деца също има упражнения за профилактика на плоско стъпало. Това са комплекс от лесни упражнения, например като карането на велосипед със специални конусовидни педали, свиване и отпускане на пръстите на краката, задържането на гумена играчка или топка със стъпала. Тези упражнения децата изпълняват с удоволствие, достатъчно е само да бъдат правилно предразположени. Можете да си измислете игра: играйте например на маймунки, които правят всичко с краката си. Това ще достави на децата удоволствие и ще им помогне в превенцията на дюстабана. Позволявайте на детето често да ходи босо. За укрепване на мускулите на стъпалата предложете на детето във вид на игра редица упражнения, описани по-долу:

1. Детето едно след друго свива стъпала (като юмрук) – и ги отпуска;

2. Детето „крачи” с пръстите на краката по пода;

3. Търкаля топка със средна големина;

4. Търкаля цилиндър;

5. С двете стъпала захваща гумена топка и се опитва да я задържи във въздуха;

6. Детето се опитва да вдигне с пръстите на краката си тъкан, която се намира на пода;

7. Изкачва се и слиза по стълба босо.

 

                                                                                  

 

8. С помощта на пръстите на краката на единия крак сваля (обува) чорапа от (на) другия крак;

9. Пристъпва като „мечка“ върху външните страни на стъпалата;

10. Седейки на пода, пляска с крака;

11. Стъпва върху цилиндър първо с единия, а след това с другия крак;

12. Прикляква, без да отлепя петите си от пода, докато е стъпило върху пръчка;

13. С помощта на възрастен се опитва да стои върху гумена топка.

 

                                                                               

                           

Размерът не е наличен в момента. Въведете Вашите данни и ние ще Ви уведомим при получаването му.